graj dalej lub zamknij

i wybierz inną grę w menu po lewej.

logo

Baza wiedzy

  • Wnioski płynące z badań prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych dotyczących efektywności kształcenia (SUEK) mówią jednoznacznie, że to, czy dziecko uczy się dobrze w podstawówce, jest zależne nie tyle od szkoły, ile przede wszystkim od...

    czytaj

  • Któż by inny, jeśli nie amerykańscy naukowcy, postanowili zbadać predyspozycje i wyniki dziewcząt i chłopców w naukach ścisłych. Głównymi konkurencjami były matematyka - królowa nauk i czytanie.

    czytaj

  • Osiągnięcie sukcesu w postaci dobrych ocen bardzo ułatwiają porządne i czytelne notatki. Jak zatem prowadzić zeszyt przedmiotowy, aby móc z niego skorzystać i nie musieć się go wstydzić?

    czytaj

  • Wbrew obiegowej opinii wiedza jest cenionym atrybutem. Łatwiej i chętniej rozmawiamy z osobą wykształconą niż z osobą, która nie ma nic do powiedzenia, bo niczego nie wie. Słuchanie ludzi, którzy posługują się kwiecistym językiem, jest przyjemniejsze niż słuchanie tych, którzy nie potrafią się wysłowić i używają jedynie wulgaryzmów.

    czytaj

  • Książka jest wspaniałą podróżą do innego, często zupełnie nieznanego, ciekawego świata. Może zabierać nas w cudowną, bajkową wycieczkę, możemy przeżywać z nią przygody głównego bohatera, rozwiązywać dylematy i problemy zbliżone do naszych, poznawać historię, dowiadywać się różnych dotychczas nieznanych nam rzeczy. Dzięki niej możemy na chwilę zapomnieć o kłopotach dnia codziennego i przeżywać niesamowite, wspaniałe chwile.

    czytaj

  • Ile jest języków na świecie? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Jedni twierdzą, że jest ich około 3000, inni podają liczbę 5000-6000. Wydaje się, że każdy kraj ma swój język urzędowy i na tym kończy się lista języków występujących na świecie. A nie jest to przecież prawda.

    czytaj

  • Umiejętność liczenia kształtuje się u dzieci dość wcześnie i rozwija przez wiele lat. Wpływ na jej uczenie się mają: przede wszystkim poziom rozwoju intelektualnego dziecka, jego zdolność do nadawania znaczenia sytuacjom oraz wpływ dorosłych, którzy uczą swoje pociechy liczenia obiektów, dodawania i odejmowania na palcach i w pamięci, gdzie jest więcej, a gdzie mniej przedmiotów itp. Najważniejsze są również osobiste doświadczenia dziecka, jego aktywność, gromadzenie własnych doświadczeń metodą prób i błędów.

    czytaj

  • Najwcześniej pismo powstało w Mezopotamii, później w Egipcie. Pierwsze znaki miały za zadanie rejestrowanie wielkości zbiorów, podatków wpływających do kasy władcy (od drugiej połowy IV tysiąclecia przed naszą erą). Początkowo posługiwano się tzw. pismem piktograficznym, czyli znakami – obrazkami przedstawiającymi rzeczy, osoby, zwierzęta. Za jego pomocą nie można jednak było przedstawić czynności, imion itp. Zaczęto więc wprowadzać pismo ideograficzne, oparte na umownym przedstawianiu wyrazów niezależnie od ich fonetycznego brzmienia.

    czytaj

  • W średniowieczu przywilej uczenia się miała wyłącznie męska młodzież. Szkoły organizowane były przez Kościół (tzw. szkoły parafialne lub katedralne). Na tę epokę przypada okres rozwoju i rozkwitu szkolnictwa, a szkoły funkcjonowały nie tylko w miastach, lecz także na wsiach. Uczono pisania (kaligrafii), czytania i liczenia, łaciny, a przedmioty wykładane były w języku polskim.

    czytaj

  • Nigdy nie narzekaj na swoje dziecko. Dopiero stała niechęć do odrabiania prac domowych i czytania lektur, częste oceny niedostateczne oraz wagarowanie mogą wzbudzić twoje wątpliwości.  

    czytaj

  • 1. Postaw sobie za cel naukę… i wytrwaj w tym postanowieniu.Możesz wyznaczyć sobie jakąś nagrodę za wykonaną pracę.

    czytaj

  • Matematyka nie jest trudna, trzeba jedynie ją rozumieć i umieć właściwie zastosować wzory niezbędne do rozwiązania danego zadania. Matematyka pozwala na osiągnięcie ogromnej satysfakcji po rozwiązaniu określonego problemu i daje poczucie dobrze wypełnionej misji. Jak jednak dojść do tego rozwiązania? Można próbować opracować ogólną zasadę rozwiązywania zagadnień matematycznych.

    czytaj

  • Czytanie pozwala nam zrozumieć, co autor tekstu chciał przekazać czytelnikowi, umożliwia komunikację między ludźmi, daje przepis na wykonanie jakiejś czynności, czyli przekazuje jakąś treść. Szybkie czytanie nie tylko przyspiesza tempo odkodowywania znaków graficznych, jakimi są litery, lecz także trenuje możliwości poznawcze człowieka.

    czytaj

  • Efektywne uczenie się to osiągnięcie maksymalnej zdolności do przyswajania potrzebnej wiedzy oraz prawidłowego jej wykorzystania w przyszłości. Uczymy się w szkole i w domu. W szkole należy przygotować się do lekcji, aktywnie słuchać wykładu nauczyciela, sporządzać zrozumiałe notatki, powtarzać przyswojoną wiedzę. Czynnikiem wpływającym na łatwość przyswajania informacji jest koncentracja.

    czytaj

  • Aby nasze dziecko odnosiło sukcesy na gruncie szkolnym, nie wystarczą tylko jego predyspozycje czy zdolności. Również my, dorośli, jesteśmy odpowiedzialni za kształtowanie się młodego człowieka. Dziecko powinno mieć w domu stałe miejsce do nauki, gdzie może rozłożyć potrzebne mu książki i zeszyty, ustalone godziny poświęcane na odrabianie lekcji, spokój i ciszę, aby nic nie zakłócało jego koncentracji.

    czytaj

  • Zdarza się, że niektórzy rodzice dostrzegają u swojego dziecka braki w rozwoju intelektualnym. Należy wtedy w pierwszej kolejności wykluczyć problemy zdrowotne, w drugiej zaś inne zaburzenia rozwojowe.

    czytaj

  • Matematykę spotykamy niemal na każdym kroku. Dzieci bardzo chętnie liczą, dodają cukierki, odejmują liczbę dni, jakie pozostały do ich urodzin czy gwiazdki. Trudności przychodzą wraz z tabliczką mnożenia i koniecznością nauczenia się jej na pamięć.

    czytaj

  • Czytamy dzieciom na głos od najmłodszych lat. Już trzy-, czterolatek lubi zasypiać przy bajkach, a w ciągu dnia z przyjemnością wysłucha ciekawej opowieści. Takie dzieci lepiej się koncentrują, są chętne do dłuższego czytania i więcej zapamiętują z przeczytanego tekstu. Dobry przykład idzie z góry.

    czytaj

  • Zarówno rozpoczynając naukę w szkole, jak i wracając z wakacji dziecko jest bardziej zainteresowane zabawą czy grą na komputerze niż nauką pisania i czytania. Wielu z nas zastanawia się, jak zainteresować pociechę pisaniem literek, aby szybko się nie zniechęciło i nie poddało.

    czytaj

  • Wiek szkolny rozpoczyna się po ukończeniu 6 roku życia, a kończy w szóstej klasie, gdy dziecko ma około 12-13 lat. Duży wpływ na zachowanie młodego człowieka w tym czasie ma jego rozwój zarówno fizyczny, jak i psychiczny. Dziecko rośnie, a wraz z nim zmienia się cały organizm, ciało podlega rewolucyjnym przemianom, z przedszkolaka staje się uczniem.

    czytaj

  • Nie zawsze zdobywanie wiedzy jest łatwe, miłe i przyjemne. Są dzieci, które mają kłopoty z nauką i przez to bardzo szybko zniechęcają się do danego przedmiotu czy nawet do szkoły. Motywacja, zachęcanie do podjęcia wyzwania, pomoc - to zadania rodziców. Jeśli dziecko będzie widziało zainteresowanie dorosłych swoimi osiągnięciami, zdobytymi umiejętnościami, będzie czuło satysfakcję z wykonanej pracy i chętniej będzie zdobywać wiedzę.

    czytaj

  • Zgodnie z nową reformą edukacyjną od września 2014 roku po raz pierwszy obowiązkowo do szkół ruszą, oprócz dzieci siedmioletnich, również dzieci sześcioletnie urodzone w pierwszej połowie 2008 roku. Rozpoczną one edukację razem z dziećmi niekiedy o rok starszymi, a te kilka miesięcy na tym etapie rozwoju przedszkolaka to dość sporo.

    czytaj

  • Wielu rodziców zastanawia się, jak pomóc swojemu dziecku rozpoczynającemu naukę w szkole podstawowej. W dobie obecnie przeprowadzanych reform edukacji do pierwszej klasy zaczynają już uczęszczać sześciolatki.

    czytaj

  • Niewielu rodziców wie, na czym polega edukacja wczesnoszkolna, że na każdym jej etapie mają prawo do diagnozowania i omówienia z nauczycielem osiągnięć rozwojowych swojego dziecka. Pozwala to na odpowiednio wczesne zareagowanie na wszelakie problemy młodego człowieka związane z jego kształceniem.

    czytaj