graj dalej lub zamknij

i wybierz inną grę w menu po lewej.

logo

PLANSZÓWKI - wersja testowa

Baza wiedzy

Artykuły dla młodszych czytelników

  • Język polski nie jest łatwy. Problemy sprawia przede wszystkim ortografia (ach, te straszne dyktanda!). Ale zdarza się także, że zmiana jednej czy dwóch liter w słowie tworzy całkiem nowe słowo. Co kilka dni będziemy przedstawiać Wam parę słów, które brzmią bardzo podobnie, ale mają całkiem inne znaczenie (paronimy) lub brzmią tak samo, ale znaczą co innego (homofony). I mylą się nawet dorosłym!

    czytaj

  • Analfabeta to osoba dorosła (powyżej 15 lat), która nie umie pisać i czytać oraz nie potrafi wykonać czterech podstawowych działań matematycznych: dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.

    czytaj

  • Język polski nie jest łatwy. Problemy sprawia przede wszystkim ortografia (ach, te straszne dyktanda!). Ale zdarza się także, że zmiana jednej czy dwóch liter w słowie tworzy całkiem nowe słowo. Co kilka dni będziemy przedstawiać Wam parę słów, które brzmią bardzo podobnie, ale mają całkiem inne znaczenie (paronimy) lub brzmią tak samo, ale znaczą co innego (homofony). I mylą się nawet dorosłym!

    czytaj

  • Coraz częściej nasze dzieci wydają odważne opinie czy wręcz sądy i krytyki. Dziecko samodzielnie postrzega otaczający je świat, ale komentuje zdarzenia i ocenia innych ludzi zazwyczaj tak, jak jego bliscy.

    czytaj

  • Język polski nie jest łatwy. Problemy sprawia przede wszystkim ortografia (ach, te straszne dyktanda!). Ale zdarza się także, że zmiana jednej czy dwóch liter w słowie tworzy całkiem nowe słowo. Co kilka dni będziemy przedstawiać Wam parę słów, które brzmią bardzo podobnie, ale mają całkiem inne znaczenie (paronimy) lub brzmią tak samo, ale znaczą co innego (homofony). I mylą się nawet dorosłym!

    czytaj

  • Matematyka nie musi być nudna! Mamy dla Was kilka sposobów, które ułatwią naukę tabliczki mnożenia.

    czytaj

  • Język polski nie jest łatwy. Problemy sprawia przede wszystkim ortografia (ach, te straszne dyktanda!). Ale zdarza się także, że zmiana jednej czy dwóch liter w słowie tworzy całkiem nowe słowo. Co kilka dni będziemy przedstawiać Wam parę słów, które brzmią bardzo podobnie, ale mają całkiem inne znaczenie (paronimy) lub brzmią tak samo, ale znaczą co innego (homofony). I mylą się nawet dorosłym!

    czytaj

  • Pewien mądry człowiek, Umberto Eco, stwierdził kiedyś, że odpoczynek to nie tylko prawo człowieka – to także jego obowiązek. Dlatego nie miej wyrzutów, kiedy odkładasz na chwilę podręcznik czy zeszyt, by pogapić się za okno. Ale jak odpoczywać efektywnie?

    czytaj

  • Język polski nie jest łatwy. Problemy sprawia przede wszystkim ortografia (ach, te straszne dyktanda!). Ale zdarza się także, że zmiana jednej czy dwóch liter w słowie tworzy całkiem nowe słowo. Co kilka dni będziemy przedstawiać Wam parę słów, które brzmią bardzo podobnie, ale mają całkiem inne znaczenie (paronimy) lub brzmią tak samo, ale znaczą co innego (homofony). I mylą się nawet dorosłym! 

    czytaj

  • Któż by inny, jeśli nie amerykańscy naukowcy, postanowili zbadać predyspozycje i wyniki dziewcząt i chłopców w naukach ścisłych. Głównymi konkurencjami były matematyka - królowa nauk i czytanie.

    czytaj

  • Osiągnięcie sukcesu w postaci dobrych ocen bardzo ułatwiają porządne i czytelne notatki. Jak zatem prowadzić zeszyt przedmiotowy, aby móc z niego skorzystać i nie musieć się go wstydzić?

    czytaj

  • Wbrew obiegowej opinii wiedza jest cenionym atrybutem. Łatwiej i chętniej rozmawiamy z osobą wykształconą niż z osobą, która nie ma nic do powiedzenia, bo niczego nie wie. Słuchanie ludzi, którzy posługują się kwiecistym językiem, jest przyjemniejsze niż słuchanie tych, którzy nie potrafią się wysłowić i używają jedynie wulgaryzmów.

    czytaj

  • Książka jest wspaniałą podróżą do innego, często zupełnie nieznanego, ciekawego świata. Może zabierać nas w cudowną, bajkową wycieczkę, możemy przeżywać z nią przygody głównego bohatera, rozwiązywać dylematy i problemy zbliżone do naszych, poznawać historię, dowiadywać się różnych dotychczas nieznanych nam rzeczy. Dzięki niej możemy na chwilę zapomnieć o kłopotach dnia codziennego i przeżywać niesamowite, wspaniałe chwile.

    czytaj

  • Ile jest języków na świecie? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Jedni twierdzą, że jest ich około 3000, inni podają liczbę 5000-6000. Wydaje się, że każdy kraj ma swój język urzędowy i na tym kończy się lista języków występujących na świecie. A nie jest to przecież prawda.

    czytaj

  • Umiejętność liczenia kształtuje się u dzieci dość wcześnie i rozwija przez wiele lat. Wpływ na jej uczenie się mają: przede wszystkim poziom rozwoju intelektualnego dziecka, jego zdolność do nadawania znaczenia sytuacjom oraz wpływ dorosłych, którzy uczą swoje pociechy liczenia obiektów, dodawania i odejmowania na palcach i w pamięci, gdzie jest więcej, a gdzie mniej przedmiotów itp. Najważniejsze są również osobiste doświadczenia dziecka, jego aktywność, gromadzenie własnych doświadczeń metodą prób i błędów.

    czytaj

  • Najwcześniej pismo powstało w Mezopotamii, później w Egipcie. Pierwsze znaki miały za zadanie rejestrowanie wielkości zbiorów, podatków wpływających do kasy władcy (od drugiej połowy IV tysiąclecia przed naszą erą). Początkowo posługiwano się tzw. pismem piktograficznym, czyli znakami – obrazkami przedstawiającymi rzeczy, osoby, zwierzęta. Za jego pomocą nie można jednak było przedstawić czynności, imion itp. Zaczęto więc wprowadzać pismo ideograficzne, oparte na umownym przedstawianiu wyrazów niezależnie od ich fonetycznego brzmienia.

    czytaj

  • W średniowieczu przywilej uczenia się miała wyłącznie męska młodzież. Szkoły organizowane były przez Kościół (tzw. szkoły parafialne lub katedralne). Na tę epokę przypada okres rozwoju i rozkwitu szkolnictwa, a szkoły funkcjonowały nie tylko w miastach, lecz także na wsiach. Uczono pisania (kaligrafii), czytania i liczenia, łaciny, a przedmioty wykładane były w języku polskim.

    czytaj

  • 1. Postaw sobie za cel naukę… i wytrwaj w tym postanowieniu.Możesz wyznaczyć sobie jakąś nagrodę za wykonaną pracę.

    czytaj

  • Matematyka nie jest trudna, trzeba jedynie ją rozumieć i umieć właściwie zastosować wzory niezbędne do rozwiązania danego zadania. Matematyka pozwala na osiągnięcie ogromnej satysfakcji po rozwiązaniu określonego problemu i daje poczucie dobrze wypełnionej misji. Jak jednak dojść do tego rozwiązania? Można próbować opracować ogólną zasadę rozwiązywania zagadnień matematycznych.

    czytaj

  • Czytanie pozwala nam zrozumieć, co autor tekstu chciał przekazać czytelnikowi, umożliwia komunikację między ludźmi, daje przepis na wykonanie jakiejś czynności, czyli przekazuje jakąś treść. Szybkie czytanie nie tylko przyspiesza tempo odkodowywania znaków graficznych, jakimi są litery, lecz także trenuje możliwości poznawcze człowieka.

    czytaj

  • Efektywne uczenie się to osiągnięcie maksymalnej zdolności do przyswajania potrzebnej wiedzy oraz prawidłowego jej wykorzystania w przyszłości. Uczymy się w szkole i w domu. W szkole należy przygotować się do lekcji, aktywnie słuchać wykładu nauczyciela, sporządzać zrozumiałe notatki, powtarzać przyswojoną wiedzę. Czynnikiem wpływającym na łatwość przyswajania informacji jest koncentracja.

    czytaj

  • Zdarza się, że niektórzy rodzice dostrzegają u swojego dziecka braki w rozwoju intelektualnym. Należy wtedy w pierwszej kolejności wykluczyć problemy zdrowotne, w drugiej zaś inne zaburzenia rozwojowe.

    czytaj

  • Matematykę spotykamy niemal na każdym kroku. Dzieci bardzo chętnie liczą, dodają cukierki, odejmują liczbę dni, jakie pozostały do ich urodzin czy gwiazdki. Trudności przychodzą wraz z tabliczką mnożenia i koniecznością nauczenia się jej na pamięć.

    czytaj

  • Czytamy dzieciom na głos od najmłodszych lat. Już trzy-, czterolatek lubi zasypiać przy bajkach, a w ciągu dnia z przyjemnością wysłucha ciekawej opowieści. Takie dzieci lepiej się koncentrują, są chętne do dłuższego czytania i więcej zapamiętują z przeczytanego tekstu. Dobry przykład idzie z góry.

    czytaj

  • Zarówno rozpoczynając naukę w szkole, jak i wracając z wakacji dziecko jest bardziej zainteresowane zabawą czy grą na komputerze niż nauką pisania i czytania. Wielu z nas zastanawia się, jak zainteresować pociechę pisaniem literek, aby szybko się nie zniechęciło i nie poddało.

    czytaj

  • Wiek szkolny rozpoczyna się po ukończeniu 6 roku życia, a kończy w szóstej klasie, gdy dziecko ma około 12-13 lat. Duży wpływ na zachowanie młodego człowieka w tym czasie ma jego rozwój zarówno fizyczny, jak i psychiczny. Dziecko rośnie, a wraz z nim zmienia się cały organizm, ciało podlega rewolucyjnym przemianom, z przedszkolaka staje się uczniem.

    czytaj